Protocollen & beleid

Veiligheidsplan:

Het bestuur van het Orthopedagogisch Didactisch Centrum, SWV PO2203 is verantwoordelijk voor de veiligheid van de kinderen en de medewerkers op het OPDC. Alle betrokkenen van het OPDC moeten zich veilig voelen op en om het gebouw. Kinderen moeten zich veilig voelen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen en herstellen van wat zij hebben meegemaakt. Medewerkers moeten zich veilig voelen, zodat zij zich kunnen richten op hun kerntaak,
namelijk het begeleiden van de kinderen, ouders en de scholen. Ouders en verzorgers, maar ook externe partners moeten zich veilig voelen op het OPDC, zodat zij effectieve contacten kunnen onderhouden met het OPDC. 
In de kern richt het bestuur zich met het veiligheidsbeleid op het zo veel mogelijk voorkomen en effectief afhandelen van incidenten, op preventieve en curatieve maatregelen. Dit veiligheidsplan geeft inzicht in het veiligheidsbeleid van het OPDC en de aspecten die samenhangen met veiligheid.

BHV:

De bedrijfshulpverleners (BHV-ers) zijn de personen die ten aanzien van de bedrijfshulpverlening
taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden hebben. Deze zijn schriftelijk vastgelegd. De BHV-ers zijn gecertificeerd en onderhouden hun deskundigheid door het volgen van herhalingscursussen. Op het OPDC is één BHV-er aanwezig die is belast met de volgende taken:

1. Het verlenen van eerste hulp bij ongevallen
2. Het beperken en bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen
3. Het alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het gebouw in noodsituaties
4. Het voorbereiden van de kinderen, het personeel en de aanwezigen op mogelijke calamiteiten door het organiseren van ontruimingsoefeningen
5. Het informeren van alle betrokkenen over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

De ARBO-wet wijst op de verplichting om de bedrijfshulpverlening te regelen. Daarom beschikt het OPDC over een BHV-plan met daarin de procedures, verantwoordelijkheden en de taakverdeling tussen de BHV-ers. Het OPDC is gehuisvest is het gebouw de Spil. Met de gezamenlijke partners is een ontruimingsplan waarin de taken staan beschreven. De BHV-er van het OPDC is één van de hoofd BHVer van het gebouw. Deze BHV-er is speciaal geschoold (jaarlijkse scholing) op het terrein van EHBO en brand.  

Bedrijfshulpverleners beschikken over basiskennis en vaardigheden die nodig zijn op het gebied van eerste hulp, het beperken en bestrijden van een beginnende brand, alarmerings- en ontruimingsacties. De bedrijfshulpverlener van het OPDC is opgeleid om binnen het OPDC een voorpostfunctie te vervullen totdat de professionele hulpverleningsdiensten zijn gearriveerd. Deze heeft als taak om in een situatie met gevaar voor de veiligheid of de gezondheid, maatregelen te nemen die de schade zoveel mogelijk beperken. Tevens weet de BHV-er van het OPDC samen met de andere BHV-ers van de partners van het gebouw hoe het gebouw ontruimd moet worden. Bij een ontruiming zorgen de bedrijfshulpverleners er samen voor dat de mensen zo rustig en zo snel mogelijk het gebouw kunnen verlaten. De BHV-ers organiseren jaarlijks een ontruimingsoefening en ze bespreken daarna hun bevindingen met het aanspreekpunt (aandachtsfunctionaris) (de Coördinator Pestbeleid) en de leidinggevende van het OPDC.

Antipest beleid:

Het OPDC is verplicht om de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling te hanteren. De wet Meldcode adviseert een aandachtsfunctionaris aan te stellen en op te (laten) leiden. Op het OPDC vallen een aantal taken samen: de Coördinator Pestbeleid is tevens de
aandachtsfunctionaris. Deze zorgt voor de implementatie van de Meldcode en coördineert het proces van signaleren, verwijzing en zorg rondom de kind en het gezin. In de schoolgids van het OPDC en op de website van het OPDC wordt er meer informatie over de aandachtsfunctionaris gegeven.

Meldcode:

Het OPDC is verplicht om de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling te hanteren. De wet Meldcode adviseert een aandachtsfunctionaris aan te stellen en op te (laten) leiden. Op het OPDC vallen een aantal taken samen: de Coördinator Pestbeleid is tevens de  aandachtsfunctionaris. Deze zorgt voor de implementatie van de Meldcode en coördineert het proces van signaleren, verwijzing en zorg rondom de kind en het gezin. In de schoolgids van het OPDC en op de website van het OPDC wordt er meer informatie over de aandachtsfunctionaris gegeven.

 

Vertrouwenspersoon:

Het OPDC heeft twee vertrouwenspersonen, namelijk de interne en de externe vertrouwenspersoon. Informatie over de vertrouwenspersoon is terug te vinden in het veiligheidsplan 2024-2028. De vertrouwenspersonen vervullen een spilfunctie in het borgen en bevorderen van de veiligheid op het OPDC. De interne vertrouwenspersoon (contactpersoon) richt zich op kinderen en ouders, de externe vertrouwenspersoon op medewerkers. Primair functioneren de vertrouwenspersonen als loket voor klachten m.b.t. ongewenst gedrag. Ze vangen klachten op, zoeken naar oplossingen en handelen klachten professioneel af. De vertrouwenspersonen voeren een effectieve administratie. Dit is nodig voor een adequate afhandeling van de klacht. Daarnaast is registratie noodzakelijk om gegevens aan te leveren voor het (verplichte) jaarverslag en om beleidsadviezen te geven aan de schoolleiding (c.q. het bevoegd gezag).

De tweede taak van de vertrouwenspersonen is het geven van voorlichting. Ze zorgen ervoor, dat kinderen, ouders en medewerkers weten waar ze terecht kunnen met een klacht. Daarnaast geven ze voorlichting ter preventie van ongewenst gedrag. De interne vertrouwenspersoon gaat ieder jaar langs de groepen om de kinderen informatie te geven. De ouders worden geïnformeerd via de schoolgids. De externe vertrouwenspersoon informeert de medewerkers jaarlijks over de werkzaamheden.

De derde taak van de vertrouwenspersonen is beleidsmatig van karakter: ze adviseren de

leidinggevende van het OPDC dan wel het bevoegd gezag gevraagd of ongevraagd over aspecten die met veiligheid samenhangen. De interne vertrouwenspersoon betrekt daarbij ook het aanspreekpunt (de aandachtsfunctionaris, de Coördinator Pestbeleid)


Verzuim:

Hieronder verzuimprotocol u ons verzuimprotocol downloaden: